Min pige på 6 år har svært ved at drikke mælk

Min pige på 6 år har svært ved at drikke mælk

Hej Janne,

Jeg har en pige på 6 år - normalvægt + højde - som altid har haft det svært med mælk. Jeg har krævet, at hun drikker et halvt glas dagligt, som hun, med stort ubehag, har drukket.

Men er det ok fortsat at tvinge hende til at drikke noget, som hun åbenlyst ikke kan lide? Hun har hidtil accepteret, når vi har fortalt hende, at det er nødvendigt for at knoglerne kan vokse. Hun spiser morgenmad til dagligt i SFO, og der gælder samme aftale med et halvt glas mælk. Hun har altid en lille yoghurt med i madpakken - men hvordan ved jeg, at hun får nok kalcium?

Mvh
Bekymret mor


SVAR

Kære bekymrede mor,

se, helt overordnet er jeg ikke ret glad for at tvinge børn til noget, med mindre det drejer sig om at afværge noget livstruende. Jeg mener bl.a., at tvang meget ofte fører til det helt modsatte resultat af det ønskede. Mit svar på dit spørgsmål om, det er i orden at tvinge din datter til at drikke noget, hun ikke bryder sig om, må derfor selvfølgelig være: Nej, det synes jeg ikke, at det er. Jeg tror i øvrigt heller ikke, du kan slippe af sted med at tvinge hende ret længe endnu: din datter bliver for stor og selvstændig.

Brug for kalcium

Samtidig har du helt ret i, at din datter har brug for et dagligt indtag af kalcium. Jeg foreslår, at du dækker hendes kalciumbehov på nogle andre måder end ved at kræve, at hun drikker mælk. Mælkeprodukter er effektive kalciumkilder, og der findes utallige forskellige typer mælkeprodukter, som alle indeholder ikke bare kalcium, men også en række andre nødvendige stoffer.

Der findes også kalcium i mange andre typer fødevarer, fx grønne grønsager, mandler, hasselnødder, sardiner og fuldkornsprodukter. Du kan finde flere forslag ved at følge linket: Indhold i fødevarer af kalcium.

Det daglige indtag - mælkeprodukter

Børn på 6 til 9 år har dagligt brug for 700 mg kalcium for at få det, de skal bruge til deres knoglevækst. Mælk indeholder ca. 120 mg kalcium pr. 100 ml, mens surmælksprodukter som fx yoghurt og tykmælk indeholder mellem 120 og 190 mg pr. 100 ml, og ost mellem 500 og 700 mg pr. 100 gram. De fedtfattige produkter indeholder lige så meget kalcium som de fede produkter. (Kilde: Fødevarestyrelsen)

Når jeg regner lidt på det, kommer jeg frem til følgende: Din datter spiser (forhåbentlig med glæde?) en lille yoghurt hver dag. Hvis sådan et bæger fx indeholder 200 ml, giver det hende 240-380 mg kalcium eller mindst en tredjedel af hendes dagsbehov.

Spiser hun skæreost? En skive ost (20 gram) indeholder cirka 140 mg kalcium, så et par skiver ost om dagen kan levere endnu en stor tredjedel af hendes dagsbehov. Hytteost er mildt og måske noget, din datter kan lide, men kalciumindholdet er noget lavere end i skæreost.

Kalcium i andre madvarer end mælkeprodukter

Den manglende tredjedel kan du finde mange forskellige steder. Et par forslag: Spiser din datter havregrød? God ide til morgenmad. Der er pænt med kalcium i havregryn.

Det samme gælder som før nævnt grønne grønsager som fx spinat og grønkål, samt sild, rejer, rødspætter og æg - og hasselnødder og mandler. Alle er gode kilder til kalcium. Eneste problem kan være, at man skal spise temmelig meget af dem - kalciumet er ikke så koncentreret som i mælkeprodukterne.

Jeg har fundet endnu en oversigt, du måske kan bruge, her: Fødevaretabel med kalciumindhold. Den er lidt mere overskuelig end den første.

Venlig hilsen
Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk