Hvorfor drikke skolemælk og ikke plantedrik?

Af Katrine Langvad, konsulent i Afdeling for Ernæring, Landbrug & Fødevarer, BSc Global Nutrition & Health

Har du overvejet, om dit barn skal have plantedrik, for eksempel risdrik, soyadrik eller mandeldrik, i stedet for mælk? Er du i tvivl, om det er et alternativ til mælk?

Som forælder kan det være svært at navigere i hvilke drikkevarer, der er gode for dit barn. Udbuddet er stort, og det kan være svært at afgøre, hvad der er det bedste valg. Nogle drikkevarer gemmer på mere sukker, end de fleste regner med, mens andre indeholder vigtige næringsstoffer, som man ikke tænker over. 

Mælk indeholder mange af de næringsstoffer, som dit barn har brug for i løbet af dagen. Disse næringsstoffer spiller en vigtig rolle i opbygningen af dit barns knogler.

Læs mere om børns behov for calcium 

Hvad bidrager skolemælk med af næring?

Drikker dit barn (6-9 år) mælk hver dag, for eksempel i form af en skolemælk, får det tæt på halvdelen (43 %) af den anbefalede mængde calcium på 700 mg. Mælk bidrager dog med mere end blot calcium. Mælken indeholder også andre vigtige næringsstoffer såsom vitamin B2 og B12, fosfor og protein. 

De plantebaserede drikke indeholder ikke samme næringsstoffer og kan derfor ikke anvendes som erstatning til komælk. Det slår Fødevarestyrelsen fast i deres publikation om plantedrikke: ”Plantebaserede drikke kan ikke anvendes som fuldgyldige alternativer til komælk”

Det skyldes, at de plantebaserede drikke såsom soja-, havre-, ris- og mandeldrik indeholder langt færre næringsstoffer end komælk, herunder især calcium og for langt de fleste også protein. Nogle producenter tilsætter dog calcium til plantedrikkene. Det kan betyde, at mængden af calcium kommer op på samme niveau som det naturlige calcium i mælk, dog skal man stadig være opmærksom på, at produktet mangler mælkens andre gode næringsstoffer. 

Næringsindhold i en skolemælk (minimælk) vs, soja-, havre-, mandel- og risdrik

I tabellen nedenfor kan du se næringsindholdet i en skolemælk (minimælk) holdt op mod soja-, havre-, mandel- og risdrik.  Med mindre der er tilføjet tilstrækkeligt med calcium til de plantebaserede drikke indeholder mælk mest calcium.

Indhold pr. 250 ml Calcium (mg) Protein (g) Kulhydrat (g)
Skolemælk 310 8,8 12
Sojadrik (ikke beriget) 25 8,5 12,5
Sojadrik (tilsat calcium) 187,5 9 8,25
Havredrik (ikke beriget) 17,5 1,5 24
Havredrik (tilsat calcium) 315 1,5 17,75
Mandeldrik (ikke beriget) 22,5 2 14,50
Risdrik (ikke beriget) 5 0,25 25,75
Risdrik (beriget) 210 0,25 28,5

Tallene er baseret på Frida/Fødevaredata version 3, DTU Fødevareinstituttet

Forskel på kvalitet af protein

Derudover indeholder en skolemælk 8,5 gram protein. Det er et væsentlig højere indhold end havredrik, mandeldrik og risdrik.

Sojadrik indeholder ca. samme mængde protein som mælk, men man skal være opmærksom på, at der er forskel på proteinkvaliteten. Proteinkvalitet handler om proteinets sammensætning af aminosyrer. Jo flere aminosyrer der er tilgængelige i en fødevare og jo højere koncentration af vigtige aminosyrer, desto højere er proteinkvaliteten. Kød, fisk, mælk og æg indeholder store mængder af protein med høj kvalitet.

Proteiner fra grøntsager er af lavere kvalitet, fordi de indeholder mindre af eller helt mangler enkelte aminosyrer. Derfor er grøntsager generelt dårligere til at stimulere proteinopbygning i kroppen, sammenlignet med animalske proteinkilder.

Flere plantedrikke indeholder sukker

Hvis du vælger plantedrikke til dit barn, skal du også være opmærksom på, at flere af de plantebaserede drikke indeholder tilsat sukker. Det kan fx være i form af raffineret sukker, rørsukker eller sirup. Afhængig af mærke indeholder fx mandeldrik mellem 1,9 gram og 3 gram tilsat sukker. Disse sukkerarter omtales typisk som tomme kalorier da de ikke tilfører vigtige næringsstoffer, men derimod kun ekstra energi til dit barn.

Mælk indeholder mælkesukker (laktose) som er naturligt forekommende sukker ligesom frugt indeholder frugtsukker (fruktose). Udover mælkens naturlige sukkerindhold (laktose) indeholder mælk også vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for.  

Vær opmærksom på arsen i risdrik

Ris og risprodukter indeholder uorganisk arsen. Studier har vist, at et højt indtag af arsen kan give en øget risiko for kræft. Du kan læse mere om dette på Fødevarestyrelsen hjemmeside.

Det gælder både for børn og voksne, men da børn spiser mere i forhold til deres lille kropsvægt, kan deres indtag af arsen blive relativt højere end voksnes. Derfor fraråder Fødevarestyrelsen, at børn får risdrik og riskiks. Ris og andre risprodukter kan stadig indgå som en del af kosten, men det anbefales at variere kosten og fx sørge for, at barnet ikke får risbaseret grød hver dag.

Soja bør tidligst anvendes fra 2-årsalderen

Sojadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et lavere naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Derudover indeholder soja mange isoflavoner, hvilket er stoffer med østrogenlignende virkninger. Der er endnu ikke klarhed i forhold til effekten af et højt indtag af disse stoffer i den tidlige barndom. Derfor fraråder Fødevarestyrelsen, at sojadrik gives til børn under 2 år. 

En unik pakke af næringsstoffer

Mælkens naturlige sammensætning af vitaminer og mineraler gør den til et godt supplement til dit barns frokost. Der er ikke noget i vejen for også at drikke et glas plantedrik af og til som en del af en sund og varieret kost – disse drikke er blot ikke fuldgyldige alternativer til mælk.