Spørgsmål og svar

Få svar på dine spørgsmål her

Om tilmelding

Skolemælk er en abonnementsordning og mælken bestilles online her på skolemælk.dk.

Du tilmelder dit barn ved at oprette en kundeprofil på skolemælk.dk og vælge dit barns skole, klasse og ønskede mælk. Du betaler for den første periode med det samme og mælken leveres fra den dato, du vælger, når du bestiller.

Husk, når du bestiller mælk at 1 mælk er én mælk dagligt. 

Du kan betale dit abonnement enten med betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, VISA, VISA Elektron, MasterCard og Master Debet) eller via Betalingsservice.

Læs mere om abonnement med betalingskort, abonnement med Betalingsservice og opkrævning.

Det er ikke alle skoler, der er med i Mejeriernes Skolemælksordning. Se om jeres skole er med i Mejeriernes Skolemælksordning eller spørg på skolen. 

Dit barn vil få skolemælk fra den dag, du vælger, når du køber skolemælk. Første leveringsdag vil også fremgå af den kvittering for dit køb, som du får sendt på mail.

Husk, at leveringen først går i gang, når din betaling er registreret hos Skolemælk. Tjek gerne din bankkonto for at sikre dig at betalingen er gået igennem.

 

Du betaler fra den skoledag, du har valgt som første leveringsdag. Du betaler naturligvis kun for den mælk, dit barn vil få.

Leveringen starter først, når bestillingen er betalt - se evt. også svaret på spørgsmålet: "Hvornår får mit barn mælken".

Om betaling

Skolemælk er en abonnementsordning, hvilket betyder, at abonnementet fortsætter, indtil du en dag måtte afmelde det.

Du kan vælge mellem abonnement med betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, VISA, VISA Elektron, MasterCard og Master Debet) eller abonnement med Betalingsservice. Uanset hvilken betalingsaftale du vælger, skal første periode betales i forbindelse med din første bestilling. Vi anbefaler, at du tjekker din konto for at se, om betalingen er gennemført, når du har oprettet en betalingsaftale og betalt for første periode.

Læs mere om abonnement med Betalingsservice og abonnement med betalingskort 

Har du et abonnement med Betalingsservice skal du betale 2 gange årligt. 

Har du abonnement med betalingskort skal du betale 4 gange årligt. 
Du kan se de nøjagtige opkrævningsdatoer her

Det kan godt ændre betalingsaftale fra betalingskort til Betalingsservice eller omvendt. Du kan dog ikke gøre det via din kundeprofil på skolemælk.dk. Kontakt Skolemælks kundeservice. Så guider vi dig igennem processen.

Dit pengeinstitut tilknytter et mobilnummer til kortet ved oprettelse.

Hvis der ikke er tilknyttet mobilnummer til dit kort, vil du første gang du handler i vores netbutik, blive bedt om at tilknytte et mobilnummer. Du kan enten afslutte den aktuelle handel med NemID eller følge linket til tilmeldingssiden og efterfølgende gennemføre købet. Du skal anvende NemID til dette.

Hvis du ikke har et dansk NemID kan du bede dit pengeinstitut om at tilmelde dig løsningen. I dette tilfælde skal du også bede dit pengeinstitut om at hjælpe dig med at få ændret eller slettet dit mobilnummer.​

 

Det er for at gøre betalingen mere sikker for både kortholder og netbutikken.

Når der er tilknyttet et mobilnummer til dit kort vil du modtage en engangskode via SMS, når du handler. I SMS´en står der, udover engangskoden, hvilken forretning du er ved at handle hos og hvilket beløb du skal godkende. Du indtaster engangskoden for at afslutte dit køb.

Du kan ændre eller slette det tilknyttede mobilnummer til et kort via din netbank. For at ændre eller slette dit mobilnummer til dit/dine kort skal du anvende NemID. Du kan gøre det via dette link.

Levering af skolemælken

Hvis dit barn ikke har modtaget sin mælk, anbefaler vi, at du først tjekker, om du har betalt for skolemælken. Tjek derfor om der er blevet trukket penge på din konto. Hvis dette ikke er tilfældet, kan det muligvis skyldes, at du har skiftet betalingskort eller at din betalingsserviceaftale ikke længere er gyldig/ikke godkendt af banken.

Er beløbet blevet trukket, skal du kontakte skolemælk på tlf. nr. 87 31 21 40 eller e-mail skolemaelk@mejeri.dk.

 

Prøv at gå ind på din kundeprofil, gå til 'Se og ret dine ordrer' i menuen og vælg 'Se leveringsdage'. Her kan du se hvilke dage dit barn burde få skolemælk. Hvis du ikke har modtaget mælk på de angivne leveringsdage, kontakt Skolemælk.

Dit barn vil ikke få leveret skolemælk i skolens sommerferie. I skolernes ferieperioder, på helligdage og eventuelle andre dage, hvor skolen holder lukket, bliver der ikke leveret skolemælk - helt automatisk. Du betaler naturligvis heller ikke for disse dage. Du skal derfor ikke afmelde dit abonnement i sommerferieperioden eller genbestille mælk til efter sommerferien. Dit abonnement på skolemælk fortsætter helt automatisk.

Ja, abonnementet afmeldes automatisk, når dit barn går ud af 9. klasse. Sidste leveringsdag er i den sidste uge før sommerferien. Du behøver derfor kun selv at afmelde abonnementet via din kundeprofil, hvis du ønsker, at det skal stoppe tidligere, fx i forbindelse med sidste skoledag for 9. klasser.

Frister for ændringer

Vi bestiller mælk hver tirsdag til den efterfølgende uge. Det betyder, at ændringer tidligst kan træde i kraft fra førstkommende mandag - men ofte plus en uge.

Hvis du fx ændrer din ordre om onsdagen, vil der typisk gå 14 dage, før ændringen træder i kraft.

Som udgangspunkt betaler du for den mælk, vi har bestilt til dit barn, indtil ændringen er trådt i kraft. De fleste kender heldigvis  ændringer i god tid, så der sjældent forekommer unødige leveringer. 

Om priserne

Du betaler først fra den skoledag, hvor dit barn starter med skolemælk og fremad. Skoleferier og skolefridage er fratrukket. Stykprisen er den samme uanset periodens længde.

Priserne ændres hver uge. Du betaler kun for det antal skoledage, der er tilbage. Prisen i betalingsfolderen er for hele sæsonen.

Alle skolemælksordninger kan få tilskud fra EU, og skolerne kan i princippet selv etablere en ordning. Mejeriernes Skolemælksordning er et tilbud til aflastning af skolernes administration, så flest muligt kan få del i en velfungerende ordning.

Prisen dækker udgiften til mælk, som købes hos en lokal grossist, transport til skolerne og administration. Vi tilbyder også skolerne gratis køleskabe og mælketasker, så mælken kan serveres kold og frisk.

Tilskuddet fra EU er fratrukket den pris, du betaler for skolemælken.

For det første er emballageomkostningerne for 1/4 liter mælk forholdsvis dyrere. Derudover betaler man for administration og distribution, altså for at få mælken leveret direkte på skolen med garanti for, at kølekæden fra mejeri til skoleelev er ubrudt. Fra prisen er trukket EU-tilskud.

Om mælk og udvalget af mælk

Ja, men der gives kun EU-tilskud til én mælk pr. elev. Nummer to mælk er derfor dyrere. Du kan også bestille en 1/2 liter øko minimælk. Så behøver du ikke bestille to mælk. Der gives dog kun EU-tilskud til halvdelen af den 1/2 liter.

Ja, men der ydes ikke EU-tilskud til lærere. Ved bestilling og ved alle andre betalingsformer skal lærere oplyse klassebetegnelsen 'lærer'.

Nogle skoler har valgt, at kakaomælk ikke skal være en del af sortimentet. Der kan være forskellige grunde til det, men ofte er det på grund af skolens mad- og måltidspolitik.

Nej, det kan man ikke. Emballagetypen varierer afhængig af leverandør.

Om Mejeriernes Skolemælksordning og Mejerierne

Mejeriernes Skolemælksordning administreres af Mejeriforeningen, som er brancheorganisation for de danske mejerier. Ca. 70% af landets skoler er med i ordningen, der blev startet som et pilotprojekt i 1991. Formålet var - og er - at gøre en indsats for at give børn sunde drikkevaner og skabe en ordning, som gør det enkelt for skolen, forældrene og eleverne. Mejeriernes Skolemælksordning står for alt det praktiske med tilmelding, betaling, EU-tilskud, mælketasker, køleskabe, levering, ændringer og sortiment. Hvis du har spørgsmål, som du savner svar på, er du velkommen til at kontakte os. 

i Mejeriernes Skolemælksordning leverer følgende mejerier mælk: Arla FoodsØllingegaard Mejeri, Naturmælk og Thise Mejeri  Hvilket mejeri, skolen får mælk fra, afhænger af skolens beliggenhed og ønske om sortiment.