Mælk og sundhed

Mælk er en god kilde til mange af de næringsstoffer, dit barn har brug for i løbet af dagen. Samtidig spiller mælk en væsentlig rolle i de år, hvor dit barn opbygger knogler. Men hvilken betydning har mælk for dit skolebarns sunde hverdagskost?

Tænk over hvad dit barn får at drikke

Som forælder kan det være svært at navigere i hvilke drikkevarer, der er gode for barnet. Nogle drikke gemmer på mere sukker, end de fleste regner med, mens andre kan indeholde gode næringsstoffer, som man ikke tænker over. 

Merete Myrup, der er uddannet civilingeniør og ansat som Ernæringschef i Landbrug og Fødevarer forklarer:

”I dag får seks ud af ti børn for meget sukker, og en af synderne findes ofte i det, de drikker. Derfor er det ikke bare vigtigt at tænke på, hvad dit barn spiser til morgenmad eller har med i madkassen. Det er ligeså vigtigt at sikre, at dit barn får det rigtige at drikke til. For eksempel slukker vand bedst tørsten, mens mælk tilfører vigtige vitaminer, mineraler og protein til kosten”.

Vand slukker bedst tørsten, mens mælk tilfører vigtige vitaminer, mineraler og protein til kosten

Merete Myrup

Morgenmad giver næring til læring

Efter at have sovet en hel nat uden mad og drikke har dit barns krop brug for et skud energi til at starte dagen på. Med en nærende portion morgenmad i maven er dit barn klar til at koncentrere sig om at lære nyt i løbet af dagen. 

”Flere undersøgelser viser, at børn, der starter dagen med et sundt og nærende morgenmåltid, generelt føler sig bedre tilpas og har lettere ved at koncentrere sig i løbet af dagen. Det kommer blandt andet til udtryk, når barnet skal koncentrere sig om at lære og huske i skolen”, fortæller Merete Myrup.

Savner du inspiration til, hvordan du sammensætter en god og nærende morgenmad? Så kan du få tips og tricks her.

En sund nærende morgenmad er vigtig for dit barns evne til at koncentrere sig om at lære og huske i skolen

Merete Myrup

Sådan laver du en sund madpakke

Når det er madpakketid, og den velkendte maverumlen melder sig, er det ikke ligegyldigt, hvad det er for en madpakke, dit barn kan hive op af tasken.

”Dit barn har brug for varieret frokost, der både indeholder proteiner, kulhydrater, vitaminer, mineraler og fedtstoffer.  Et eksempel på en god og enkel madpakke kan være: Rugbrød med magert pålæg, grove grøntsager og en skolemælk. På den måde sikrer du, at dit barn får et middagsmåltid, der giver de næringsstoffer og den energi, dit barn har brug for til resten af skoledagen, forklarer Merete Myrup.

Du kan finde inspiration til en sund madpakke her.


Kostanbefalinger til skolebørn

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn mellem 7 og 15 år kan drikke ¼ liter mager mælk til deres frokost. Du kan læse mere om fødevarestyrelsens anbefalinger her.

Stærke knogler er bygget af calcium

Dit skolebarns knogler vokser hvert år både i længden og i styrken. Derfor er det særligt vigtigt, at sammensætte en kost, der indeholder den rigtige mængde calcium i netop skoleårene. Calcium er nødvendigt for barnets normale vækst og knogleudvikling. Gode kilder til calcium er for eksempel mælk, yoghurt og ost. Et barn i alderen seks til ni år får dækket 85 procent af dets daglige calciumbehov ved at drikke ½ liter mælk om dagen. For bedre at kunne optage calcium, har dit barn brug for vitamin D.

Hvis du vil vide mere om calciums betydning for dit barn, kan du læse videre her. 

Kontakt kundeservice
87 31 21 40

Mandag og onsdag kl. 09.00 - 12.00
Tirsdag og torsdag kl. 12.00 - 15.00
Fredag lukket for telefonisk henvendelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bliv inspireret til lækre og sunde madpakker og få artikler om skolestart og skoleliv.

Ved tilmelding accepterer du, at du vil modtage elektroniske nyheder på mail, telefon og sms fra Skolemælk.dk med nyheder om Skolemælks produkter, tips, gode råd og relevante artikler om børn, kost og skole. Disse nyhedsbreve kan til enhver tid afmeldes via link i hvert nyhedsbrev.

Du er nu blevet tilmeldt vores nyhedsbrev.

Du opstod en fejl. Prøv venligst igen senere.