Tips til at spise varieret

Tips til at spise varieret

Helle Brønnum Carlsen

Børn spørger mig tit, hvad der er den sundeste mad i verden. Svaret er, at det kan ikke siges så enkelt. Gulerødder og broccoli er sunde, men hvis man ikke spiser andet, går det galt.

Tre gode principper

Der er tre gode råd, du kan have i tankerne, når du hjælper dit barn og familien til at spise sundt.

Spis varieret: Man skal spise varieret og noget af både kød, fisk, fuldkornsbrød, fuldkornspasta, ris, kartofler, grøntsager, frugt, æg, fedtstoffer, mælkeprodukter og ost.

Spis friskt: Man skal som tommelfingerregel spise mad, der er så frisk som muligt. Altså råvarer, der har sæson og er så lidt forarbejdede som muligt. Æbler er bedre end æblejuice og kartofler bedre end pommes frites.

Spis siddende: Man skal sidde ned og spise. Altså afgrænse måltidet og nyde maden, så man bliver bevidst om, hvad og hvor meget man spiser. 

 

Tips til at spise varieret

  • Lav en ugeoversigt eller -plan
  • Sørg for at komme godt rundt om de forskellige fødevaregrupper
  • Tjek, at du har fisk på menuen og i madkassen et par gange om ugen.
  • Brug masser af kål og knolde.
  • Brug masser af forskellige krydderier - de er sunde og giver maden varieret smag.
  • Brug den hele hånd, når du fordeler ugens "kød": Fisk- oksekød /kalvekød - fjerkræ - kødløs - svine eller lammekød. Altså: Vælg fra alle 5 grupper.
  • Tænk groft og grønt som tilbehør: Kål (fx broccoli) - knold (fx gulerod) - stængel (fx fennikel) - bønner (både grønne og tørrede evt. fra dåse) - blade (fx spinat)
  • Tænk gerne madpakken ind, så du kan bruge rester fra aftensmaden 
Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk