Sådan bygger du en god madpakke

Sådan bygger du en god madpakke

Helle Brønnum Carlsen

Det er en god idé at variere madpakken efter årstid. Både fordi vi får de bedste råvarer med mest smag og flest vitaminer, hvis vi vælger råvarer i sæson. Men også fordi de fleste mennesker bliver trætte af at spise det samme hele tiden. I kapitel 8 har jeg til hver årstid forslået en hverdagsmodel, der ikke kræver ret meget forberedelse, men som alligevel tager hensyn til årstid og variation. Der er også sørget for de små indbydende godbidder, der er vigtige for at give børnene lyst til at spise madpakken.

Husk rugbrødet
Det er ikke alle børn, der er vant til at spise rugbrød. Men det er, som jeg har skrevet ovenfor,  en brødtype, man bør slå et slag for at gøre mere populær. Dels holder det godt og længe, både i madpakken og i familiehusholdningen, dels er det fyldt med mineraler og fibre. Rugbrød mætter også længere og giver en god smagsudfordring til mange andre råvarer.

Pausemad: Flere små måltider
Sørg endelig for mættende pausemad til de lange dage. Både en formiddagshaps og lidt til de sene eftermiddage - fx fuldkornsboller bagt med tørret frugt plus noget frugt eller gnavegrønt. Hvis din barn har fået en god morgenmad, kan mellemmåltiderne godt være domineret af frugt og knasegrønt. Det er både friskt, lækkert og sundt. Det tager tid at gumle, men det er lettere at gå med en gulerod eller et æble i hånden end med en sandwich, og så lugter frugt altid godt og indbydende. Pak pausemaden for sig, så den er nem at få fat i.

 

På Fødevarestyrelsens website altomkost.dk kan du downloade folderen: Giv Madpakken en hånd og få flere gode tips. Tipsene bygger på de officielle kostråd.

 

Favoritter og rester
Dit barn har sikkert sine favoritter - dem har vi gjort plads til, at du kan skrive op på jeres egen liste på bogens sidste side.  Bland favoritterne med nye og fristende ting. Brug gerne rester fra aftensmåltidet, hvis det hører til dit barns livretter. Indbagte ting i som pirogger og empanadas er også noget mange børn finder rart at sidde med. Husk lige at blande fuldkorn i dejen. 

Hvad skal madpakken rumme?
Dit barns madpakke skal være varieret, farverig og rumme flere små måltider, så energiniveauet kan holdes oppe hele dagen. Tænk på, at madpakken skal rumme noget fra hver af de grupper, jeg nævner nedenfor og at der skal være mad i forskellige farver. Brunt-i-brun er trist, mens farver øger lysten til at spise og smage nyt (hold dig til de naturlige farver!).Tænk også på, at det du vælger, hverken må lugte eller svine - dit barn kan ikke lide at gøre sig uheldigt bemærket.  Og pak det så ind i små pakker, så det hele ikke roder sammen. Plus alle elsker at pakke små pakker op..

 

Madpakken skal rumme:

 

  • noget fra korngruppen: godt brød, gerne fuldkorn og især er rugbrød godt. Hvis du kan finde tid, så bag det selv.
  • noget fra grønsagsgruppen - gerne råt gnavegrønt skåret i mundrette bidder og pakket i små bokse.
  • noget fra frugtgruppen - det kan både være hel frugt, frugt skåret i mindre stykker eller frugt som pålæg. En rugbrødsmad med smør og jordbær eller kiwi er fx en herlig smagsoplevelse
  • noget proteinrigt: kød, fjerkræ, fisk, ost. Fisk skal helst med flere gange om ugen.

Som snack til de mellemmåltider, som de længere skole dage kræver, kan du fx give gnavegrønt, nødder, mandler, snacks som tangchips eller en grovbolle og lidt frugt. Og pak dem ind i selvstændige små pakker, så de er nemme at komme til.

 

Pak madpakken med omtanke
Maden skal pakkes, så den er let at pakke ud, og barnet hurtigt kan komme til at nyde den. Det er også vigtigt, at pakke maden, så den holder sig frisk og bliver ved med at se lækker ud. Det er udtryk for omsorg for dit barn - husk, mad er også sprog. Når man pakker maden i små pakker, er det både hygiejnisk og praktisk og forhindrer, at madderne tager smag af hinanden. Der er også noget gaveagtigt hyggeligt over at skulle sidde og pakke små pakker op. Små hapsere i pakker er populære, mere som følge af indpakningen end af indholdet.

Vælg en robust madkasse med en god lukkemekanisme. Madkassen skal være høj, så der er plads til små bægre eller en rund tomat. Der må også gerne være skillerum i.

Det er en god idé at pakke maden i mindre portioner. Mange børn spiser gerne deres madpakke over flere omgange og med de længere skoledage, er det vigtigt med både en formiddagsmad og en eftermiddagsmad.

Madpakken kan risikere at ligge 4-5 timer i tasken, så prøv, om I ikke kan få et køleskab i klassen. Hvis ikke, så køb en madkasse med køleelement eller læg et køleelement ved.

Små beholdere er guld værd. Genbrugte bøtter kan være fine, hvis de er lavet af fast og robust materiale. Ellers er det en god idé at købe et par gode og holdbare bøtter, som er tætsluttende og ikke revner og ødelægger maden.

Pak de våde ting for sig, og lad børnene selv lægge det på, når de skal spise madpakken. Salat har det fx bedst, når det først kommer på maden til sidst.

Lav også de meget sammensatte sandwich som samlesæt, så de ikke ligger og vådter i tasken, men kan samles og være lækre, når de skal spises.

Giv dit barn en lille gaffel eller ske med, hvis der er salat eller dressing i madpakken. Undgå engangsgafler af plastic, da de skader naturen. Og læg gerne en serviet eller stykke køkkenrulle ved.

Generelt er smørrebrødspapir godt til tørre madder, mens pvc-fri filmer godt til noget, der let falder fra hinanden som fx boller med meget sandwichfyld. Alufolieer svært nedbrydeligt i naturen og skal kun bruges, hvor det ikke kan erstattes af andet. 

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk