Den vigtige søvn

Den vigtige søvn

Helle Brønnum Carlsen og Adam Breum

Betydningen af en god nattesøvn kan dårligt overdrives. Da de fleste børn ikke går ikke i seng af sig selv, selv om de er ved at falde sammen af træthed, skal sengetiden i faste rammer. I børnehaven kunne dit barn tage en lur undervejs eller bare sidde og slappe af. Det går ikke i skolen, hvor dit barn skal være undervisningsparat. Derfor bliver sengetiden ekstra vigtig, når dit barn begynder i børnehaveklassen.Et 5-6 årigt barn har brug for 10-11 timers søvn.Og det betyder reelt, at det skal i seng kl. 19-20, hvis det skal op kl. 7 næste morgen. Selvfølgelig er der variationer i børns søvnbehov, og du skal altid både selv se på dit barn og høre, hvad skolen siger om, hvor oplagt dit barn er. Men som tommelfingerregel gælder de 10-11 timer.

I weekenderne kan der skubbes lidt til skemaet - det er fint med hygge fredag aften. Men det er en dum ide at skubbe døgnrytmen ret meget, for så vil dit barn ikke kunne falde i søvn søndag aften. Blandt lærere tales der om mandagsbørn. Altså børn, der sidder og gaber hele formiddagen hver mandag - så opleves kravene i skolen svære, og hele er verden dum.

 

Bekymrings-snak på sengekanten

Mange forældre oplever, at deres barn fortæller om de konflikter, det har oplevet i skolen, lige når det skal til at sove. Det er naturligt, at et barn begynder at åbne op, når der bliver hygget og nusset om det. Men på det tidspunkt er du sikkert selv træt og vil måske følelsesmæssigt "svinge" med dit barn og forstærke dets ængstelse, så det bliver sværere at falde i søvn.

Et godt råd er at berolige barnet, men udskyde snakken til næste dag. Måske klarer barnet så selv sin situation, eller gårsdagens hændelser fylder ikke så meget mere.Vores råd er, at du venter med konkret at hjælpe dit barn, til ingen af jer er trætte. Man tager som regel dårlige beslutninger, når man er træt.Det vigtige i sovesituationen er, at dit barn får luft og anerkendelse for det, som det tumler med - at det oplever sig forstået og nusset om. Du kan fx sige noget I retning af: Jeg kan godt se, hvad du mener, og vi taler videre om det i morgen. Nu skal vi begge have noget søvn. Vi ses i morgen. Og husk de vigtige kys og kram.

 

Gear ned mindst en halv time før

Både krop og sjæl skal forberedes til søvn, så start med at få dit barn ned i tempo en halv til en hel time inden sovetid. Drop vilde lege og ikke noget med at sidde foran en skærm lige inden sovetid. Forskning viser, at det er svært at falde i søvn lige efter bestemte lyspartiklers påvirkning af hjernen. Brug derfor ikke tablet eller smartphone til godnathygge. Hvis der er noget, dit barn gerne vil se på iPad'en eller tv, så aftal, hvornår det kan få lov at se det i stedet.

Måske har du overskud til at skabe et ritual, hvor I sidder sammen og synger en halv time, når I har spist og inden, der skal børstes tænder og puttes. I kan skiftes til at bestemme, hvad I skal synge. Eller I kan læse sammen, lege gættelege, tegne eller spille et stille spil.

 

Regler og rutiner i soveværelset

Mørke stimulerer evnen og lysten til at falde i søvn, så lad soverummet været mørkt. Hvis dit barn er mørkeræd, kan der godt brænde en lille lampe, bare den ikke lyser lige ned i hovedet på barnet. Slut dagen af med en godnathistorie eller en stille godnatsang som signal om, at nu er det altså sovetid. Reglen er så, at man ikke skal begynde på noget andet. I princippet kan du jo ikke få dit barn til at sove, og nogle børn har faktisk svært ved at falde i søvn. Men reglen om at gå i seng og hvile sig er det dit ansvar at skabe og at gøre til noget rart uden at modarbejde søvnen.  Sæt ikke for meget fokus på, om dit barn kan falde i søvn. Ret opmærksomheden mod, at det ligger og slapper af, fx sammen med en bestemt bamse.

Hvis dit barn deler soveværelse med større søskende, er det vigtigt, at de større søskende ikke benytter det fælles rum til andet end at sove, når der er sagt godnat til de mindste. Det nytter ikke, at dit nystartede skolebarn kan låne storebrors iPad og spille videre, når der er sagt godnat. De større søskende må involveres og gives et ansvar, så de forstår vigtigheden af rutiner og regler i soveværelset. Sig godnat med kys og kram, og lad natten omslutte barnet med ro i sind og krop.

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk