Børnehaveklasse eller 1. klasse?

Børnehaveklasse eller 1. klasse?

Vi bor i år i England med vore danske tvillingedrenge, som går i engelsk skole, i en primary school - de er lige blevet 6 år. Til sommer skal vi tilbage til DK og skal vælge mellem børnehaveklasse og 1. klasse. De er flydende idansk, såvel som i engelsk, selvfølgelig, men de er også blevet rigtigt dygtige til at læse og skrive engelsk ogregne. De bliver af læreren beskrevet som meget intelligente.

Her kommer så noget, der ligner et ægte dillemma: Hvis vi vælger børnehaveklassen, kommer deres hjerner måske til at stå for stille, og hvis vi vælger 1. klasse bliver alt det, som man kunne have opnået i børnehaveklassen måske for evigt en mangelvare. Her kommer spørgsmålet: Skal vi vælge 1. klasse eller børnehaveklasse?

John


SVAR

Kære John,

jeg forsyner dig lige med nogle oplysninger og betragtninger, som I kan bruge i jeres beslutningsproces:

Børnehaveklassen har det primære formål, at børnene skal lære at gå i skole. De skal lære alfabetet at kende, de skal kende tallene og de dertil knyttede mængder, de skal kunne skrive lidt, fx deres eget navn - og de skal kunne begå sig socialt både i klassen og på skolen som helhed. Der ud over skal børnehaveklassen sikre flere fundamentale kompetencer. Læs fx hvad Undervisningsministeriet skriver her: Børnehaveklassen[i].

Der ligger en del tekst med information om skolestart her på hjemmesiden. Desværre er det stadig tekst fra en tidligere udgave af 'Mit barn skal i skole', og det betyder, at teksten ikke er opdateret i forhold til den nye skolelov, som trådte i kraft august 2014. I kan alligevel finde en del relevante informationer ved at søge. Følg linket her: Mit skolebarn[ii].

Ejer I en tablet, kan I gratis downloade den nye og opdaterede bogtekst fra iTunes Store og Google Play.

Fagligt dygtige!

Du beskriver jeres drenge som meget intelligente, og at de er rigtig dygtige til at læse og skrive engelsk og regne. For mig lyder det, som om de (så rigeligt) har erhvervet de faglige kompetencer, som et år i børnehaveklasse vil kunne forsyne dem med. Fagligt set tror jeg, at de vil spilde tiden i børnehaveklassen.

Skolen er ganske vist forpligtet til at møde børnene individuelt og sørge for, at de får udfordringer, som passer til der, hvor de fagligt befinder sig - men hvis det overhovedet praktisk kan lade sig gøre i disse nedskæringstider, kan det blive en noget isoleret affære for jeres drenge hele tiden at skulle arbejde med noget andet end alle de andre.

Socialt dygtige?

Socialt er det en anden historie, og du skriver ikke noget om jeres drenges sociale kompetencer. Hvordan klarer jeres drenge sig her? Har de det godt (nok) med klassekammeraterne? Er de gode til at være venner? Har de venner, som de besøger eller får på besøg? Er de tit eller måske aldrig blandet ind i konflikter? Og mere af den slags. Børns sociale kompetencer er fundamentet under deres trivsel i skolen.

Nu er jeres drenge allerede fyldt 6 år, og det vil sige, at de hører til de ældste i deres årgang. Hvis de begynder i 1. klasse nu til sommer, vil de imidlertid høre til de yngste i klassen. Hvordan vurderer I, at det vil være for dem? Er de fx fysisk små? Så vil deres unge alder være tydeligere for kammeraterne. Er de modne eller umodne af deres alder - altså bortset fra deres faglige dygtighed? Er de optagede af at lære noget, kan de koncentrere sig, kan de sidde stille?

Jeg foreslår, at I har alt det med i jeres overvejelser. Drenge er ofte senere modne end piger, og statistikker viser, at kun 1% af alle drenge begynder for tidligt i skole - altså i det kalenderår, de er fyldt 5 år - og at hver 6.-7. af dem ikke kan klare kravene og må gå to år i børnehaveklasse.

Seksuel debut med mere ...

Endelig vil jeg give jer en oplysning om den anden ende af skoleforløbet. Igen er det statistik, som viser, at børns seksuelle debutalder mere følger deres klassekammeraters alder, end den følger deres egen biologiske alder.

Altså: Når jeres drenge kommer i puberteten og kaster sig ud i alt det, som hører den alder til, vil de sandsynligvis være et år tidligere ude, hvis de begynder i skolen som 5 årige, end hvis de er 6 år og altså følger normen. Det kan virke som langt ude i fremtiden, men det ligger jo der et sted og venter. Og jeres beslutning om skolestart nu har betydning for, hvad der sker til den tid.

Venlig hilsen

Janne Hejgaard

 

 

 

 

 

 

 



[i]     http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/b%C3%B8rnehaveklassen#

[ii]    /foraeldre/mit-skolebarn/

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk