Vores dreng på 7 år bliver væk fra timerne

Vores dreng på 7 år bliver væk fra timerne

Hej.

Vores dreng på 7 år er begyndt at blive væk fra timerne, efter han kom i første klasse, der var ikke problemer i børnehaveklassen. I første klasse har de haft mange lærerskift, og de skriver ofte til mig, at han laver ballade eller bliver væk fra undervisningen. Ofte er det to timer, han går rundt udenfor og leger, imens hans ikke er til timer, der er INGEN voksne ude efter ham, og når jeg spørger dem om, hvor han så er, når han ikke er inde til timerene, siger de, at det ved de ikke, de har ikke tid til at gå at lede efter børn der "VÆLGER" (som de siger) ikke at deltage i undervisningen... VI er DYBT bekymrede. Hvad hvis han falder ud fra en af de to broer, der er i hver ende af skolen? Falder ned fra et træ og brækker noget????

FAKTA:

- Vores dreng siger, at der ingen konsekvens er for at blive væk, de taler bare om, at det må man ikke

- Han er HELT døv på venstre øre og siger, at han bliver væk fra timerne, fordi der meget tit er meget støj, så han bliver væk, fordi han er bange for, at han bliver døv på højre øre også. Han siger: "Jeg er bange for, at al det larm i klassen gør mig døv på højre øre, så jeg slet ikke kan høre noget, så jeg går ud, fordi der er stille."

Vi har tidligere nævnt for hans lærer, at han mener, at der er meget larm i klasserne, men så får vi at vide, at det er der bestemt ikke, og at han også larmer selv, og han hører ofte ikke efter (Han taler meget højt og har ofte svært ved at høre efter, fordi han er døv på det ene øre, og det er svært med støj.)


SVAR

Kære Spørger,

du beskriver en skolesituation for mig, som jeg finder helt ubegribelig. Selvfølgelig skal skolen have styr på, hvor eleverne befinder sig - ikke mindst, når de er så små, at man slet ikke kan regne med, at de kan passe på sig selv. En syvårig er jo heller ikke trafiksikker.

Jeg kan slet ikke forstå det svar, som du skriver her, at læreren har givet jer. Jeg kan kun foreslå, at du klager til skolens ledelse, og hvis ikke det hjælper, så til skolebestyrelsen. I skal kunne være helt trygge ved, at jeres dreng er i sikre hænder, mens han er i skole.

Må tage højde for høreproblem

Dertil kommer så, at han har problem med sin hørelse. Det har skolen selvfølgelig også pligt til at forholde sig til. Jeg ved godt, at skolen sandsynligvis har stram økonomi, og at lærerne er alt for hængt op, men det skal ikke gå ud over jeres dreng.

Jeg kender jo ikke de lokale forhold, men I må kræve, at der bliver foretaget det nødvendige, så jeres dreng kan være i klasselokalet og tage del i undervisningen, selv om han har et hørehandicap. Det kunne åbenbart godt lade sig gøre i børnehaveklassen, så det må også kunne lade sig gøre her i 1. klasse.

Faglige eller sociale problemer?

I må selvfølgelig tale med jeres dreng hjemme og indskærpe ham, at han altså ikke bare sådan må gå sin vej - det giver I ham ikke lov til, selv om læreren tilsyneladende gør. Og så må I nok også overveje, om jeres dreng bruger sit døve øre som en slags bekvem undskyldning for ikke at kunne følge med - én, som han ved, virker. Det kan jo være, at han har svært ved at følge fagligt med i det, som sker i timerne, og det er altid vanskeligt at indrømme.

Børn er gode til at bortforklare deres faglige problemer med alt muligt andet: At det er kedeligt, at læreren er dum, at de har ondt i maven - eller at de andre børn forstyrrer. Grunden til, at børn larmer i timerne, kan også tit findes her.

Så jeg foreslår, at I tjekker jeres drengs faglige niveau. Hvis det er her, problemet ligger, er det selvfølgelig her, der skal sættes ind.

Endelig er det en mulighed, at han ikke trives socialt. Har han venner i klassen? Leger han med nogle af de andre på skolen - eller derhjemme? Hvis ikke han er faldet godt til socialt, kan det også være en grund til, at han går væk og er alene. Tjek også den mulighed.

Venlig hilsen

Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk