Vores datter på 12 år har kun brug for lidt nattesøvn

Vores datter på 12 år har kun brug for lidt nattesøvn

Vores datter har, siden hun blev født, haft behov for færre timers søvn end andre børn på samme alder, så det er vi vant til. Hun er også meget sensitiv over for film eller visuelle indtryk - det mindste kan gøre hende utryg, og visse billeder forfølger hende i hendes hoved i ugevis, og så sover hun mega dårligt.

Men også i perioder, hvor hun ikke er plaget af mareridt, er hun meget længe om at falde i søvn. Hun går i seng kl. 21:30 - 22:00 i hverdagen, men ligger vågen til kl. 23:30 eller midnat. Og så ringer vækkeuret kl 6:45 ...

Hun er aktiv og frisk i løbet af dagen, går til sport og musik flere gange om ugen og kommer fint med i skolen. Men det er, som om aftener er ved at blive til en ubehagelig oplevelse for hende, for det er der, hun skal i seng ... og ligge i timevis uden at kunne sove.

Vi har prøvet SÅ MANGE ting. Meditation, skærmfri tid fra kl. 20:00 (det gør vi altid), natlampe tændt/ slukket, sove ind hos os, læse længe, før hun skal sove, høre rolig musik, have vores kat til at sove i hendes seng, når hun skal falde i søvn - intet hjælper.

Så mit spørgsmål er: Skal vi bare acceptere, at det er sådan, det er med hende, og hygge med hende måske en time mere og sende hende senere i seng, eller skal vi holde fast i, at hun skal lære at sove mere? Jeg er usikker på, hvornår det bliver usundt for hende at sove så lidt.

Mvh MOR


SVAR

Kære MOR,

når man kigger i diverse oversigter over, hvor længe børn bør sove, når de har den-og-den alder, finder man altid sådan nogle gennemsnitlige og yderst fornuftige tal. Men de er kun tal, og mennesker er heldigvis forskellige - sådan som det åbenbart gælder jeres datter.

Jeg foreslår derfor, at du har fokus på hendes trivsel snarere end på det antal timer, hun sover. Hun er åbenbart og har åbenbart altid været et menneske med mindre behov for søvn end flertallet. Hun har trivedes med sine forholdsvis få sovetimer og gør det stadig - så vidt jeg kan regne ud på det, du skriver: Hun er aktiv og frisk i løbet af dagen, går til sport og musik flere gange om ugen og er fint med i skolen. Det lyder godt.

Søvnbehovet må ikke blive et problem

Jeg mener derfor, at det vigtige er, at I ikke gør hendes søvnbehov til et problem. Det lyder for mig som en fin model, at hun går i seng ved 21:30 - 22:00 tiden og så fx ligger og læser, indtil hun bliver parat til at sove. Hvis hun har behov for at sove før, ja, så kan hun simpelthen ikke holde øjnene åbne. Så selvregulerende er vi mennesker, i al fald som udgangspunkt.

Giv hende endelig lov til at ligge og læse, høre lydbøger eller blød musik. Det er meget bedre - og mere afslappende - end at ligge ubeskæftiget og vente på, at søvnen melder sig. Men ganske rigtigt ikke noget med en skærm, for den kan forstyrre søvnen.

Jeg mener i øvrigt også, at I skal være - og lære jeres datter selv at være - yderst kritiske over for hvilke film og udsendelser, hun ser. Der er bestemt ingen grund til at lukke ting ind i hjernen, som virker skræmmende.

Lægetjek for en sikkerheds skyld

Jeg vil også foreslå, at I tager jeres datter med til en læge, får hende tjekket, og får talt med lægen om den korte nattesøvn. Det kan være, at hun/ han har nogle relevante kommentarer, og så er I sikre på, at der fx ikke er nogen fysisk grund til, at jeres datter er vågen så usædvanligt mange timer.

Venlig hilsern

Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk