Min søn på 7 år taler meget og forstyrrer i timerne

Min søn på 7 år taler meget og forstyrrer i timerne

Hej Janne.

Jeg er simpelthen ved at gå gå ud af mit gode skind, jeg er dybt frustreret og ved ikke, hvor jeg skal gå hen efter hjælp.

Min søn på 7 år går i 1 klasse, og han taler meget. Problemet er ikke så meget herhjemme, når det bare er ham, mig og lillebror. Men når han er i skole, taler han konstant, og lærerne er så trætte og frustrerede, at han ofte bliver skældt ud og truet med at komme på kontoret. Han tilbringer en del timer på gangen, fordi han simpelthen forstyrrer de andre så meget, og læreren ikke kan rumme ham. Han taler om en del "ligegyldige" ting, men han har på en måde påtaget sig rollen som kommentator og klovn, så det er irriterende kommentarer, der kommer til alt, både til læreren og det, andre elever siger.

Læreren har flere gange kontaktet mig med problemet, men der er aldrig kommet et konkret bud på, hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet. Jeg tror til dels, at det handler om, at han føler sig overset.

Mvh Louise


SVAR

Kære Louise,

allerførst vil jeg sige, at det først og fremmest er skolens problem, at din søn ikke opfører sig i skolen, som man ønsker og har brug for. Videre er min tanke, at hvis det eneste, man fra skolen stiller op med din søns snakkeri og kommenteren, er at sende ham ud på gangen eller på kontoret - ja, så bliver der i al fald ikke demonstreret meget pædagogisk indsigt. Det er ikke i orden.

Få opmærksomhed på en positiv måde

Jeg foreslår, at du får et møde med din søns klasselærer og beder hende/ ham om at fortælle dig, hvad skolen vil gøre for at få din søn til at holde op med at tale for meget. Hvis hans snak og spillen klovn er hans metode til at få opmærksomhed, fordi han oplever sig overset, ja, så kan du og lærerne i fællesskab prøve at finde en anden, mere passende måde, som din søn kan benytte sig af for at få den opmærksomhed, han har brug for.

Det må være en måde, som passer til undervisningen og i det hele taget til det, der foregår i klasselokalet sammen med hans klassekammerater. Skolen har ret i, at hvis en elev har travlt med alt muligt andet end at følge undervisningen, ja, så lærer han ikke noget og kan have held til også at forstyrre de andre i klassen. Og det går jo ikke. At larme og forstyrre er en negativ måde at få opmærksomhed på.

Jeg overvejer, hvorfor din søn mon ikke kender til konstruktive måder at få opmærksomhed på. Han kunne få positiv opmærksomhed ved fx at være god til noget fagligt, ved at være en god kammerat, ved at være hjælpsom og venlig eller måske sjov at lege med. Kan din søn noget af det?

Kan ikke følge med og keder sig?

Hvis han har svært ved det faglige, kan det være grunden til, at han forstyrrer. Børn som ikke kan følge med, keder sig ofte og begynder ofte netop at larme og forstyrre.

Kan det være en grund til din søns opførsel? Hvis det er, så er det igen hans lærer(e) og dig i fællesskab, som må finde ud af, hvad der skal gøres for at støtte ham fagligt.

En god ven, som har venner i klassen?

Ved din søn, hvordan man er en god ven? Har han venner i klassen? Børn, som ikke kan finde ud af at få og holde på venner, kan finde på netop at klovne for at få de andre til at le og synes om sig. De kan også finde på at gøre dumdristige ting eller på at være respektløse over for de voksne - alt sammen netop for at skaffe sig de andres beundring og accept.

Kan sådan noget være en drivkraft for din søn? Hvis det er, forestiller jeg mig, at din søn også bruger den teknik derhjemme, og så er det dig, som må stoppe ham og prøve at få ham til at forstå, at det er en dårlig måde, som i sidste ende går mest ud over ham selv: Det giver ikke rerspekt at klovne, i al fald kun lige her og nu - det er ligesom at varme sig ved at tisse i bukserne. Det giver hurtigt bagslag.

Vigtigt at kunne være en god ven

Jeg foreslår, at du overvejer, hvad du har lært din søn om at være en god ven. Jeg har skrevet om venskab og at være en ven i 'Mit barn skal i skole'. Slå op under 'venskab' i stikordsregistret bagerst i bogen. Du kan også læse om venskab her på hjemmesiden ved at følge disse links: At kunne være en ven  og Du og dit barns venner

Som du kan læse, kræver et venskab, at man kan deltage i et afbalanceret samspil med en anden. Man må kunne give og tage imod på en ligeværdig måde. Det betyder, at man må kunne skiftes til fx at bestemme, til at bidrage og til at give afkald på. Man må være solidarisk med sin ven - og så er der altid noget mere udefinérlig medkemi.

Det er klart, at der for en dreng på 7 år gælder en barne-udgave af alt det.

Hvis du mener, at din søn ikke er god nok til at være en ven, ja, så må du efter bedste evne være opmærksom på at lære ham det. Det gør du bl.a. ved at behandle ham, som du vil behandle en ven - igen under hensyntagen til, at han bare er 7 år.

Hjælpsom og hensynsfuld?

Det er også derhjemme, du kan lære din søn noget om at være hjælpsom og hensynsfuld. Er han kærlig mod sin lillebror? Hjælper han til med noget af husarbejdet, som fx dække bord, deltage i madlavning, være med til at rydde til side efter måltiderne? Holder han orden på sit eget værelse?

Hvis du har lært ham noget af den slags opførsel, ja, så ved han, hvordan man behandler andre, og hvordan man begår sig sammen med andre på en måde, som alle trives med. Og: Mennesker, også børn, kan godt lide at blive behandlet venligt og hjælpsomt. At lære sit barn hvordan man er det, er at hjælpe det til at klare sig godt.

Dårlige forbilleder fra medierne?

Ser din søn meget film og tv? Og spiller computerspil? Det gør mange børn, og jeg gør gerne opmærksom på, at det, som foregår på skærmen, meget ofte handler om at drille, at gøre grin med, at slås, at nogen er ubehagelige eller ligefrem onde mod andre. Det lærer børn selvfølgelig noget af, og det kan være en god hjælp at holde dem væk fra den slags.

Jeg tror, at hvis din søn mestrede noget af alt det positive, jeg nævner herover, så ville han ikke have brug for at klovne og komme med kommentarer, som forstyrrer. Jeg tror også, at du vil kunne lære ham (noget af) det - mens skolen må tage sig af det faglige, at han får lært noget. Tal med hans lærere om det, bed om at få konkrete forslag - også til, hvad du eventuelt kan gøre for at støtte ham derhjemme.

Venlig hilsen

Janne Hejgaard

 



 

 

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk