Vores dreng i 0. klasse har svært ved at tie stille

Vores dreng i 0. klasse har svært ved at tie stille

Hej Janne,

Super brevkasse her, hvor man kan se, at mange har de samme udfordringer som en selv, oven på en hård skolestart.

Vi har netop startet vores store dreng op i 0. klasse, og indskolingen henover sommeren gik rigtig godt - lige indtil det blev rigtig skole, og han skulle sidde stille :)

Vores dreng har meget svært ved at tie stille, han har alle dage snakket som et vandfald (ligesom sin far).

Udfordring 1: Jeg syntes godt nok, lærerne er meget flittige til at skrive i kontaktbogen, når han har snakket, kastet med en mælkekarton, svaret igen, osv osv, men der kommer ikke noget ros eller konstruktivt, eller løsningsforslag, og lærerne bærer vel også en del af ansvaret for, hvordan vores søn reagerer i skolen?

Og så den store udfordring:

Der er en dreng i klassen, der er gået 0. klasse om, han snakker helt ufatteligt grimt, og jeg er nu ellers ikke sart, der ud over synes vores søn, at han er "den fjolleste i klassen", og vi kan se, at både vores dreng, men også mange andre ser op til ham, da de gør præcis det, han gør - en dag låste han min søn ude, da han selv gik ind, muligvis i "fjol" - og jeg har prøvet at inspirere min søn til at forstå, at så er man ikke en god ven, men det er, som om han bare er én, som alle ser op til. 

Desværre synes jeg ikke rigtigt, han gengælder den opmærksomhed, han får fra de andre drenge, herunder min søn, og derfor så jeg gerne, at min søn bruger tid på nogle "bedre" kammerater. Det skal lige siges, at ALLE dem, vi kender fra børnehaven, kom i parallelklassen, så det var lidt svært for min søn at starte i klassen, da han ingen venner havde at læne sig op ad.

Mvh
TS


SVAR

Kære TS,

det glæder mig, at du kan bruge brevkassen her. Hvad angår de to udfordringer, du nævner, vil jeg først og fremmest sige, at da de handler om, hvad der foregår i skolen, er det skolen, du må kontakte. Selvfølgelig har lærerne ansvar for, hvad der foregår i skolen, og det er en del af deres opgave at sikre, at rammerne er, så børnene trives og kan lære noget. Men de kan jo ikke trylle!

Samarbejde med skolen

Jeg foreslår, at I, forældrene, taler med jeres drengs lærer(e) om, at han åbenbart har svært ved at sidde og tie stille og derfor forstyrrer, og i fællesskab prøver at samarbejde om at finde en metode, som I hver især kan bruge - på skolen såvel som derhjemme - så jeres dreng kan lære at opføre sig på en hensigtsmæssig måde i timerne.

Det er åbenlyst, at man ikke kan undervise/ lære noget, hvis der bliver snakket, gået rundt i lokalet eller kastet med mælkekartoner, så det er i alle parters interesse, at der bliver passende arbejdsro i timerne.

Jeg foreslår også, at I nævner jeres undren over kontaktbogens indhold for læreren - altså efterspørger positive meldinger og løsningsforslag. Jeres drengs måde at være på i skolen er et fælles ansvar, så det gælder om at lægge en fælles strategi.

Klassekultur

Hvad angår den 'fjolleste' dreng i klassen og hans indflydelse på jeres dreng, ja, så kan I helt sikkert ikke gøre noget for at ændre/ forbedre på ham. Men når både jeres dreng og de andre i klassen ser op til ham og efteraber ham, kan det være et spørgsmål om klassekulturen, altså: Hvad giver status i klassegruppen?

Hvis drengene synes, at det er sejt at snakke grimt og være fjollet på forskellig måde, og efteraber den type opførsel, ja, så er det en opgave at få klassekulturen ændret, og det kræver igen et samarbejde mellem skolen og forældrene. Tal med lærerne om det!

Jeres drengs normer/ etik

Det lyder, som om der er et sammenstød eller en modsætning mellem de normer, som den anden dreng opfører sig efter, og de normer, I gerne ser som jeres drengs - eller sagt anderledes: Jeres drengs etik. Hvis jeres dreng er medløber og bare ser op til den anden, så har han brug for at få styrket sit eget normsæt, så han kan og vil sige nej til den anden.

Jeg foreslår, at I har jeres fokus på dét, og altså beskæftiger jer mere med, hvad jeres drengs indbyggede etiske retningslinjer er, hvad han finder rigtigt og forkert, end I beskæftiger med ham den anden, som arter sig på en måde, I ikke bryder jer om.

Småbørn og aggressive medier

Lige en omvej: Jeg har personligt et horn i siden på den ugentlige tv-udsendelse, som hedder Disney-show. Jeg bryder mig slet ikke om den aggressive, groft drillende facon, som vældig mange af personerne der har og har succes med. Jeg synes, at rigtig mange af småfilmene er alt, alt for voldelige, og det samme gælder meget andet af det indhold, som i dag præsenteres for børn via medierne: Film, serier, spil.

Jeg nævner det her, fordi mange små - 6-årige! - børn ser udsendelserne og ikke kan undgå at få en opfattelser af figurernes måde at opføre sig på som acceptabel. De er for små til at kunne lægge afstand og vide, at det bare er fiktion og skal forestille at være sjovt, og at man overhovedet ikke kan opføre sig sådan i virkeligheden.

Jeg aner jo ikke, om jeres dreng ser de udsendelser mv., men hvis han gør, ja, så møder han også dér en opførsel, som er en modsætning til de normer, som jeg gætter på, at I finder positive: Ikke drille, ikke slå, ikke tale grimt, ikke snyde og bedrage.

Præsenteres for anderledes normsæt

Mit forslag er, at I tjekker, hvad jeres dreng bliver påvirket af fx fra medieverdenen, og sørger for at præsentere ham for film, serier, bøger, som formidler et andet normsæt - et, som svarer til jeres eget.

I kan samtidig være omhyggelige med at samtale med ham om det, han måske ser, som I ikke bryder jer om - og ikke bare lade ham være parkeret fx foran tv - hvis det er, hvad sker nu, hvad jeg jo ikke kan vide noget om.

Opsummering:

Jeres dreng vil være bedst muligt udrustet til at stå imod den 'fjolleste' dreng og andre tilsvarende uønskede ledertyper, hvis han har et veludviklet normsæt, en indbygget etik, som gør, at han finder den anden drengs sprog og opførsel forkert og ikke spor tiltrækkende.

Omvendt: Hvis jeres dreng synes, at det er sejt at bruge grimme ord og slippe afsted med at drille andre - ja, så kan det ikke undre, at han hører til i flokken af beundrere.

Ingen fra børnehaven

Jeg synes, det lyder vældig uheldigt, at jeres dreng var den eneste fra børnehaven, som kom i denne klasse, men børnene kommer som regel hurtigt til at lære hinanden at kende og til at kunne finde nye venner. Men: Mon ikke der er bare nogle få i hans klasse, som ikke er alt for store fans af den 'fjolleste' dreng, og som vil kunne være 'bedre' kammerater for jeres dreng? Det er værd at undersøge. Prøv at invitere en/ nogle af de andre børn med hjem efter skole, så de kan lege.

Jeg foreslår altså først og fremmest, at I taler med lærerne om klassekulturen, men jeres drengs normer/ etik er jeres afdeling. Her må I sætte ind - og jeg ved, at I kan finde glimrende børnebøger, som I kan læse sammen med jeres dreng og bruge som afsæt for at tale om, hvad der er rigtigt og hvad forkert. Tal med børnebogsbibliotekaren om det.

Venlig hilsen
Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk