Mine førskoleelever har travlt med hinandens dumheder og overser deres egne

Mine førskoleelever har travlt med hinandens dumheder og overser deres egne

Hej Janne,

Kan du give mig et tip og helt konkret guide mig mht. følgende.

Har en gruppe børn i førskole, som har meget travlt med hinanden, og hvad de andre gør, uden at have fokus på sig selv.

Jeg synes, jeg har forsøgt forskellige tiltag, men uden helt at lykkes med det.

Børnene har svært ved at "blive" i sig selv og holde koncentrationen der, og kommer og beklager sig over de andre gør noget dumt, på trods af de selv gør det samme.

Mvh
Pædagog


SVAR

Kære Pædagog,

jeg ville ønske, at jeg besad en tryllestav og lige kunne låne dig den, men det gør jeg altså ikke. Desværre!

Dine førskoleelever har travlt med, hvad de andre laver, skriver du, mens de ikke kan holde fokus på sig selv. De beklager sig over de andre elever og opdager ikke, at de selv giver samme grund til beklagelse. Det er næsten bibelsk: At se splinten i den andens øje, men ikke bjælken i sit eget …

Du fortæller mig så lidt konkret, at jeg kun kan være meget generel. Jeg foreslår, at du sætter gang i aktiviteter, som kræver ro og indadvendthed, med det formål, at eleverne bliver bedre til at være i sig selv og mærke sig selv.

Desuden foreslår jeg, at du reagerer på deres beklagelser over hinanden på nogle måder, så de kommer i gang med at lære selv at løse deres konflikter og uoverensstemmelser. Små børn bruger de voksne til at klare problemer. Større børn må lære selv at finde ud af det, og det sker ikke fra den ene dag til den anden. Det er en længere læreproces.

Goddag, giraf

Da jeg jo hverken kender dig eller eleverne, er mit forslag, at du får fat i min bog 'Goddag, giraf'. Den indeholder dels teori om ikke-voldelig kommunikation, dels - og det er især det, jeg tænker på lige nu - 90 øvelser til mindre børn, hvoraf mange handler om det, jeg nævner herover: ro, fordybelse, mærke sig selv - samt at blive opmærksom på andre og samspille på en ikke-voldelig måde. Kig i den, læs og vurdér selv, hvilke af øvelserne, der vil være gode at bruge på netop dine elever.

Bogen kan ikke længere købes, men på bibliotek.dk kan jeg se, at den står på 58 biblioteker over hele landet, så du kan i al fald bestille den hjem. Du er også velkommen til at finde min personlige hjemmeside og min mailadresse der og sende mig en mail. Så skal jeg sende dig 'Goddag, giraf' som vedhæftet pdf fil.

Jeg synes selvfølgelig, du må tale med/ fortælle børnenes forældre om situationen og høre, om de har forslag til, hvad I kan gøre. Når du har fundet ud af, hvad du vil sætte i gang af aktiviteter, er det også en god idé at give besked om det.

Hvis din mail mest er et nødråb - du har for lidt tid til for mange elever - ja, så er mine forslag kun lappeløsninger, og så ligger den egentlige løsning på politisk niveau.

Venlig hilsen
Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk