Vores dreng på 7 år er urolig og har koncentrationsbesvær i skolen

Vores dreng på 7 år er urolig og har koncentrationsbesvær i skolen

Hej Janne.

Vi har en dejlig dreng på 7½ år. Der altid har klaret sine lektier og er meget social i skolen. Han har meget krudt i numsen og har altid haft det.

For 5 mdr. siden var vi til skole-/hjemsamtale, hvor tingene gik fint, som de skulle.

Men efter påskeferien kom hans klasselærer og fortalte os, at han var urolig, havde koncentrationsbesvær og til tider forstyrrede, så snart de kom ind i klassen. Ved opgaver på klassen spørger han ofte om hjælp, hvilket vi ser som naturligt, hvis man er usikker, men det er vist begyndt at irritere læreren. Ved lektier derhjemme hjælper vi ham og spørger ind til, hvordan han mener, de forskellige ting skal laves.

Ved godt, der er gang i ham, men ikke mere end de andre drenge i klassen. Hun hentydede til, at vi måtte se tiden an indtil sommerferien og se om det kan komme på tale at gå en klasse om !!!

Det var som at få en spand koldt vand i hovedet. Når han leger i frikvarterene, er det med de jævnaldrende og dem, der er ældre, og jeg tænker, at det vil være at skyde ham i foden, hvis han skal degraderes til at gå om og tænker, der er ikke grundlag nok til nedrykning. Han er intelligent og kan sagtens sine ting i skolen.

Når vi ex læser derhjemme i læsebogen, og der er et ord, han har svært ved at læse, bliver han irritabel og ked af det og siger, han ikke kan finde ud af det.

Hvordan kan vi hjælpe ham til mindre uro, koncentrationsbesvær, for det smerter vores hjerte, da vi ikke synes der er grundlag for lærerens udmelding

Mvh M


SVAR

Kære M,

allerførst vil jeg sige, at det for mig lyder noget sært, at lærerens vurdering af jeres dreng på bare 5 måneder ændrer sig fra 'tingene går fint, og som de skal' til 'måske gå klassen om'. Jeg går ud fra, at han går i 1. klasse. Hvilke begrundelser gav læreren for det voldsomme skift i vurdering? Selv om han er urolig og har svært ved at koncentrere sig, så lyder det for mig ikke som grund nok til at skulle gentage et skoleår. Læreren kan i øvrigt ikke alene beslutte, at jeres dreng skal gå et år om. Det er en beslutning, skolen og I skal tage i fællesskab.

Fysisk aktivitet er nødvendig for koncentrationen

Jeres dreng er en fysisk aktiv lille person, skriver du, og det har han altid været. Han er ikke mere omkringfarende end de andre drenge i klassen, og samtidig er han disciplineret nok til at lave sine lektier. Det er kendt viden, at især drenge har brug for fysisk aktivitet, og at der er grænser for, hvor længe de kan sidde stille. Det passer jo meget godt til indholdet af den kommende skolereform, hvor man vil lægge stor vægt på netop fysisk aktivitet, og ikke kun i de særlige motionstimer, men integreret i alle fag.

I kan spørge læreren om, hvordan hun/ han tænker fysisk aktivitet ind i timerne. Både drenge og piger vil have fordel af at bruge kroppen ind imellem deres sidden stille og arbejde med fagstof. De vil blive bedre til at koncentrere sig og bedre kunne finde ud af at sidde stille på en stol.

Ambitiøs eller opgivende?

Og så spørger jeres dreng åbenbart ofte om hjælp. Gad vide, om han spørger sådan helt automatisk, uden overhovedet selv at prøve at finde ud af det, der nu skal findes ud af? Det kunne være sådan noget, der irriterer læreren, men samtidig er det noget, som læreren er uddannet til at klare. Det er jo muligt at møde jeres drengs tilsyneladende hjælpeløshed - hvis det er sådan - på en måde, så han bliver motiveret for selv at prøve at finde ud af det. Jeg kan læse, at det netop er sådan, I prøver at gøre derhjemme.

Børn bliver ofte urolige, når de keder sig, og en af grundene til, at de keder sig, kan være, at de ikke kan finde ud af at løse den opgave, de sidder med. Det kan måske være det, som er jeres drengs problem - jf. sådan, som han reagerer hjemme, når han skal læse noget, som er svært for ham. Men hvorfor bliver han irritabel og ked af det? Han kunne jo reagere ved at bide tænderne sammen og ville kunne finde ud af det. Er det en sædvanlig måde for ham at reagere på? Eller er det noget nyt? Nogle børn er ambitiøse og klør på, til de har klaret det, der nu skal klares. Andre er meget hurtige til at give op, hvis ikke de kan finde ud af det ved første forsøg.

Mine overvejelser går på, om jeres dreng har været i en proces i de forløbne 5 måneder, hvor han har oplevet så mange nederlag, at han har mistet troen på, at han kan finde ud af det. Hvis det er sådan, så er han simpelthen blevet undervist for dårligt. Og hvis han er det, kan der være mange grunde til det, som jeg ikke kan vide noget om. For meget larm i klassen, for mange børn, for u-dygtig en lærer eller et socialt miljø i klassen, som modarbejder indlæringen i stedet for at understøtte den.

Jeg kan kun foreslå, at I overvejer og eventuelt undersøger, hvad det kan handle om.

Optagethed giver koncentration

Når man foretager sig noget, man er optaget af, så er man koncentreret. Jeg har iagttaget mine børnebørn og fx set pigen sidde 1 år gammel i sit lille badekar, dyppe hånden i vandet, løfte den og se, hvordan det dryppede fra fingrene. Igen og igen. Et kvarter var hun fuldstændig opslugt af den aktivitet.

Jeg er temmelig overbevist om, at jeres dreng også er koncentreret, når han laver noget, som han finder spændende. Mens koncentrationen selvfølgelig forsvinder, når han keder sig. Det gælder jo også alle vi andre. Opgaven går derfor ud på at finde en metode til at gøre skolens faglige stof spændende - og i skolen er det lærerens opgave.

Læse bøger, bruge app's - og kroppen

Derhjemme kan I med fordel støtte jeres drengs læseindlæring. Find spændende bøger, fx på (skole)biblioteket, som passer til jeres drengs læseniveau. Læs noget af historien op for ham og stop på et spændende sted. Vil han vide, hvad der videre sker, må han selv læse fx de næste par sætninger - før I tager over igen.

Hvis ikke I allerede læser højt for ham, så kan jeg klart anbefale, at I gør det. Jeg har fx haft meget succes med og grin af at læse 'Kongen af Sydspanien' af Iselin C. Hermann højt for mit ældste barnebarn, da hun var 7-8 år. Den kan anbefales - den er grum!

Eller find en app med læsetræning. Bibliotekerne har lavet en liste med gode app's til børn - følg linket. Her er der også nogle, som træner både bogstaver, ord og tal.

Det er altid sjovest at beskæftige sig med noget, man selv synes, man mestrer i et vist omfang. Når jeres dreng får bare lidt (mere) styr på sin læsning og talbehandling, så vil han blive mere koncentreret, når han arbejder med den slags - simpelthen fordi det giver ham en mere positiv oplevelse.

Endelig er det nok nødvendigt, at I sørger for, at jeres dreng får brugt sin krop, så han ganske konkret får brændt noget energi af. Tænk fysisk aktivitet ind i hans dagligdag. Sport, selvfølgelig, hvis det interesserer ham. Ellers handler det om at få ham i gang med at cykle, klatre, svømme, løbe omkring, tage trapperne, spille bold - med meget mere.

Venlig hilsen
Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk