Vores datter på 7 år bruger lang tid på at falde i søvn

Vores datter på 7 år bruger lang tid på at falde i søvn

Hej Janne,

Jeg skriver vedrørende vores datter på 7½ år.

Hun er generelt en rigtig glad og dygtig pige, rigtigt stærk social. Hun er en meget følsom pige. Hun reagerer kraftigt på f.eks. sørgelige ting i en film, eller hvis der er et følsomt emne, vi skal tale om, bliver det svært for hende, og hun har altid mange tanker i gang.

Det som er den helt store udfordring er at falde i søvn. Hun har aldrig haft et stort søvnbehov, og det har vi har efterhånden accepteret. Dog er puttetidspunkt efterhånden rykket til kl. 20.30-21.00, og stadig ligger hun og vender og drejer sig i over en time.

Vi kan nogle gange hjælpe ved at sige beroligende ord og få kroppen til at slappe af, eller en cd med afslapningsmusik, men efter et par dage med det, virker det ikke. Har du nogle input til, hvordan vi kan få hende til at slappe af, så hun kan falde godt i søvn?

Mvh


SVAR

Kære spørger,

jeg kan jo læse af dit brev, at I godt ved, at der er forskel på mennesker, og at vi fx kan være udstyret med forskelligt behov for søvn. Og: jeres datter har åbenbart ikke det store søvnbehov - sådan er hun skabt, og det har I, hendes forældre, accepteret. Godt!

Du skriver ikke noget om, at hun lider under sit sene sovetidspunkt og deraf følgende kortere søvnperiode. Som jeg læser det, du skriver, er jeres datter ikke specielt træt om morgenen, eller har svært ved at koncentrere sig eller lignende. Måske er det bare sådan, at hun er et menneske, som har brug for lang tid til at falde i søvn - og det må hun så indrette sig efter.

Jeg går ud fra, at hun ikke sidder foran en skærm i den sidste time før puttetidspunktet, for det virker det modsatte af beroligende. Og hvis ikke det allerede er noget, I ved, så: Det kan hjælpe på søvnigheden at få lidt at spise en halv times tid, før der skal soves. Lidt frugt, måske et glas mælk, som kan lunes og tilsættes honning. Pebermyntethe eller anden 'godnatthe' virker også beroligende, ligesom den massage, du nævner, gør. Det kan anbefales at have faste rutiner før sengetid, fordi det stemmer kroppen til søvn, og musik eller måske en ikke for oprivende historie som lydbog er også fint.

Et problem for hvem?

Jeg overvejer, om det er jeres datter, der ikke har det helt godt med at skulle bruge en time på at falde i søvn - eller om det er dig og hendes far. Forstyrrer det mon jeres voksentid om aftenen, at jeres datter ikke sover før ved 22-tiden? Er I bekymret for, at hun ikke får sovet tilstrækkeligt? Du skriver ikke noget om det.

Man regner med, at børn på 7-8 år i gennemsnit bør sove 10-11 timer i døgnet, og det når jeres datter næppe. Sover hun længere i weekenden, altså når hun ikke bliver vækket? Hvis hun gør, kan det være et udsagn om, at hun har brug for at sove længere end de 9-10 timer, det bliver til i hverdagene. Det kan også være, at hun blot indhenter lidt sovetid på de to weekendmorgener, og at det er fint nok for hende at gøre det sådan.

Vænne sig til lang indsovningsperiode

Jeg er mest tilbøjelig til at svare dig, at mit bedste forslag er, at I affinder jer med situationen. Jeg synes, at jeres datter før skoledage skal ligge soveklar i sin seng kl. senest 20.30, og at hun derefter kun undtagelsesvis må forstyrre jer. I har brug for jeres aftener, og hun kan lige så godt, helt fredsommeligt, vænne sig til, at hun altså er et af de mennesker, der har brug for lang tid til at falde i søvn.

Jo fredeligere og mindre problematisk, det opleves, desto mere sandsynligt er det også, at  det i al fald ikke bliver værre. Hvis først den tanke er blevet plantet i jeres datters hoved, at 'Åhnej! Nu ligger jeg igen og roterer og kan ikke sove! Åh, hvor frygteligt!' - ja, så er det sikkert, at så kan hun slet ikke falde til ro.

Venlig hilsen
Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk