Vores datter på 6 år er meget speciel

Vores datter på 6 år er meget speciel

Kære Janne,

Jeg bor i Sverige med min mand og datter.

Vores datter på 6 år er en speciel pige. Jeg ved, at alle forældre synes, at deres barn er specielt, men mit barn er speciel. Speciel på den måde, at hun, siden hun var 1½ år, har lagt puzzel med 25 brikker. Når vi er ude og handle, har hun siden hun kunne gå, sorteret varer i butikken, der ikke ligger på deres plads, hvilket kan gøre en handletur laaang.

Siden hun kunne tale, har hun været min huskeseddel, da hun ved, hvad vi har i køleskabet og ikke har.

Hun startede i skole, da hun var 5 år og skal nu starte i 1. klasse. Men hun læser allerede Søren og Mette, og lærerne giver udtryk for, at hun er matematiker, da hun har det sjovt med tal og figurer.

Hun brokker sig over, at skolen er kedelig. Spørger jeg hende, hvad der er kedeligt, siger hun, at hun ikke må bestemme, hvad de skal lave. Jeg spørger, hvad det er, hun vil lave, og hun siger: det der med bøgerne eller mandala.

I alt er det hele super fint. Men indtil for 3 måneder siden, oplevede hun, at da hun skyllede toilettet ud, kom der ikke igen vand i ... dette var så traumatisk for hende, at hun fortsat efter 3 måneder ikke tør skylle ud. Jeg arbejder på det, og vi er nået frem til, at når jeg tæller til 3, så skyller hun.

Hendes lærer har snakket med hende om, hvordan toilettet fungerer, min mand og jeg har snakket med hende. Hun siger, hun ikke tror på os. Men hun ser gang på gang, at der kommer vand i toilettet. Lige nu i disse dage vender hun ryggen til toilettet og skyller, efter hun har stået og samlet mod til sig. Det er ikke hver gang, det virker at tælle til 3.

Jeg vil rigtig gerne have et råd eller ti, da det bekymrer mig. Hun er meget perfektionistisk, og i alt hun laver, overlader hun intet til tilfældighederne. Kan det have med det at gøre?

Med venlig hilsen
En speciel pige's mor 


SVAR

Kære mor til en speciel pige,

jeg er helt enig med dig: jeres datter lyder speciel. Specielt hurtig til at lære, til at huske og til at mestre bogstaver og tal - med videre. En usædvanlig skarp fotografisk hukommelse. Hendes hjerne må være indrettet på en speciel måde, og det kan sagtens være, at denne specielle indretning har et navn - men det kan I jo selv undersøge. Jeg vil nemlig foreslå, at I kontakter en fagperson, en psykolog er vel det mest oplagte, for at høre, hvad hun/ han kan sige om jeres specielle datter. Formålet er at få idéer til, hvordan I kan møde jeres datter, så hun - i så stort omfang som det nu er praktisk muligt - slipper for at opleve sin omverden mere traumatisk end højst nødvendigt. Og få ideer til, hvordan I handler, når skaden er sket.

Brug for en uforanderlig verden

Jeg ved, at der findes børn, som er sådan indrettet, at de har brug for, at deres verden er særdeles let at genkende. Alt skal være, som det plejer, og sker der forandringer, vækker det stor angst. Jeg forstår fx din datters perfektionisme som hendes måde at forholde sig til sin omverden på, så hun bedst muligt sikrer, at alt bliver ved med at være, som det altid har været. Det kan man slet ikke overlade til tilfældigheder. Det svarer også præcis til sådan, som du beskriver jeres datters reaktion, da det usædvanlige sker, at toilettet ikke skyller ud, som det ellers altid har gjort.

Den slags episoder vil blive ved med at forekomme, sådan er virkeligheden jo, og mit gæt er, at din datter vil blive ved med at reagere med uro og angst, når noget pludselig ikke er, som det plejer at være. Jeg tror, hun har meget stor brug for ensartethed og stabilitet i sin dagligdag. Det eneste, jeg kan foreslå, at I gør, er at møde hende der, hvor hun er.

Og: Jeg synes, det lyder på det, du har skrevet til mig, som om det lige præcis er, hvad I allerede gør. I afviser hende ikke og kalder hendes reaktion for 'pjat' eller lignende. I - og læreren - gør jer umage med at forklare den logiske sammenhæng bag den usædvanlige episode. I oplyser hende og giver hende mulighed for at udvide sin forståelse af sammenhængen, og jeg går ud fra, at I også har forklaret hende, hvad grunden til det manglende vand var - dengang for 3 måneder siden. Og videre: at det kan ske igen. Fx fordi vandværket af en eller anden grund lukker for vandet. Eller brønden løber tør, eller …

Møde hende netop der, hvor hun er

Det overordnede må være at hjælpe din datter til at kunne håndtere sin verden, lige præcis som den specielle person, hun er. Jeg kan fx forestille  mig, at I kan støtte hende ved at sætte ord på hendes angst. Og ved at sætte ord på hendes mod - at hunnutør trække ud i toilettet, om end med ryggen til. Og at I gør hende opmærksom på, at hun flytter sig, langsomt og sikkert.

Jeg får også den tanke, at I måske med stor fordel kan forberede hende på de forandringer, som jo kommer til at ske med hendes egen krop. Er hun fx begyndt at tabe sin mælketænder? Hvis ikke hun ved, hvad det handler om, må det være meget skræmmende. Det samme gælder hendes pubertetsprocesser, når de sætter ind om nogle år. Jeg foreslår, at I læser oplysende, relevante bøger med hende og taler med hende om, hvad der sker af naturlige forandringer i hendes krop, efterhånden, som hun bliver ældre og vokser. Det gør I måske allerede ...

Endelig: Jeg er ret overbevist om, at din datter ikke kan blive anderledes, end hun er, og netop derfor er det jo meget vigtigt, at hun oplever sig set og imødekommet og elsket - lige præcis så speciel, som hun er.

Venlig hilsen
Janne Hejgaard

Mejeriernes Skolemælksordning | Agro Food Park 13 | DK-8200 Århus N | Tlf 8731 2140 | Fax 8731 2001 | skolemaelk@mejeri.dk